Monday, April 26, 2010

Nilai Kemaafan


Alhamdulillah..saya berkesempatan lagi untuk menulis di laman ini...semalam saya berkesempatan untuk membeli sebuah buku yang bertajuk " When Good FRIENDS Go Bad Can U Ever Learn To Forgive and Forget"...inilah judul buku yang saya belikan.Pada kali pertama terlihat, saya mereasakan ada sesuatu yang menarik yang harus saya tahu dari buku ini...insyaAllah saya akan kongsikan kandungannya di laman ini. Memikirkan tentang soal memaafkan. Pada hari ini saya sekali lagi terserempak dengan hamba Allah yang telah saya maafkan...tetapi,kenapa saya masih berat lagi untuk menerimanya dan bersahabat seperti dulu. Betul kata orang..memaafkan memang mudah...tapi untuk melupakan apa yang telah dilakukan yang mengguris hati amat sukar. Adakah ini yang dikatakan sebagai ego manusia? Adakah ini yang dikatakan keras hati? keras kepala? Saya sering bermonolog sendirian dalam mencari kebenaran. Inilah yang dikatakan muhasabah diri sebenarnya. Bukan hanya memikirkan tentang kebaikan kita tetapi sebaliknya turut memikirkan tentang kelemahan diri kita sendiri sebagai makhluk Allah. Hanya satu yang dperlukan dalam bersahabat. Perlu ada nilai kejujuran. Jangan pernah menipu. Sekali kita menipu, banyak pihak yang akan menjadi mangsanya...Antara salah seorang mangsanya adalah saya. Hanya mampu termangu tanpa tahu apa yang berlaku. Padahal diri sendiri ditipu...zalim kan? Ya Allah, selamatkanlah diriku... Hindarilah aku dari segala perasaan benci, marah dan dendam...kurniakanlah segala sifat mahmudah dalam diriku...Baikkanlah hatiku dan juga orang2 di sekelilingku...amin ya rabb.

No comments:

Post a Comment